Zelfbelonend gedrag aanleren

Start

Nieuwe voornemens lijken een strijd te zijn. Een strijd die je meestal verliest. Maar het kan ook anders.

Waarschijnlijk probeer je jezelf wel eens nieuwe gewoontes aan te leren. Laten we eerlijk zijn, bijna iedereen probeert dit, kijk maar eens naar alle goede voornemens die we jaarlijks hebben! En vaak lukt dit niet. Je oude gedrag heeft een diepe groef gemaakt waar je vanzelf weer in belandt als je even niet oplet. Meer sporten, gezonder eten, voor jezelf opkomen, meer balans in werk en privé – voor veel mensen bekend.

Wat ik heb gemerkt is dat het aanleren van nieuwe gewoontes zelfbelonend is – als het tenminste iets is wat je echt wil.

Een voorbeeld: je checkt buiten werktijd steeds weer je e-mail. Misschien zelfs wel op je vrije dag. Erg verleidelijk in deze tijd: waarschijnlijk zie je waar je ook kijkt (je iPad, PC, smartphone) wel zo’n mooi rood getalletje verschijnen op de envelop van je mailbox. Zie daar maar eens niet op te klikken. Waar zou de mail over gaan? Is het de baas? Is er iets misgegaan?

Je kijkt. Soms geeft het je opluchting omdat het niets belangrijks was. Of ben je blij dat je snel hebt in kunnen grijpen. Maar ken je het gevoel dat je vrije tijd daar volledig door werd verpest? En waar je misschien niet bij stilstaat: je voedt je collega’s dus op met de boodschap dat jij je mail wel leest, ook in de avond, ook in je vakantie, ook als je afwezigheidsmelder aanstaat. En daar gaan ze op rekenen.

Je voelt je misschien onmisbaar, maar het zal je verbazen hoeveel problemen ‘vanzelf’ opgelost worden als jij niet reageert. Het probleem is even later niet meer relevant, of een collega pakt het op. Misschien heeft 10% van de problemen echt jouw aandacht nodig. Dan kun je beter oplossen wanneer je op het werk bent, echt actie kunt ondernemen – en belangrijker nog, je uitgerust en kalm bent omdat je hebt genoten van je vrije tijd.

Kan dit niet omdat je echt de enige verantwoordelijke bent of een vervelende baas hebt: denk er dan over na hoe graag je jezelf opoffert en of je rust en gezondheid niet veel belangrijker is. Maar wees dan ook consequent in je keuzes: of accepteer het en zeur er niet over, of zorg voor verandering.

Dit is maar een voorbeeld – misschien wil je iets anders een gewoonte maken, bijvoorbeeld wekelijks een aantal keer hardlopen. Of stoppen met roken.

Stel een realistisch doel, en als je je doel haalt zul je merken hoe lekker dat voelt! Hoe trots je op jezelf mag zijn, als je standvastig ‘nee’ zegt (ook al kostte het je enorm veel moeite) of je eigen luiheid hebt overwonnen. Held.


Wil je hierop reageren? Stuur mij een persoonlijk bericht.

Deel het met iemand anders: