De worsteling

Struggle

Door zelfinzicht kun je leren om met verschillende worstelingen in je leven anders om te gaan.

Een Afrikaans gezegde luidt: Smooth seas do not make skilful sailors. Met andere woorden, als alles zou gaan zoals je zou willen, dan zou je nooit de vaardigheden leren om sterk je eigen leven te leiden.

Zo kijken we er vaak niet naar. Ik tenminste niet altijd. Wanneer ik aan een doel werk en het niet makkelijk gaat, of als het tegenzit op werk of privé, wanneer ik gezonder wil leven of andere voornemens heb: de ‘luie’ kant van mezelf wil eigenlijk gewoon dat alles van een leien dakje gaat.

Hoe ik zelf met diverse ‘worstelingen’ om probeer te gaan, is als volgt.

1. Wilskracht is een spier

Ik heb pas een heel interessant boek gelezen, ‘The Willpower Instinct’ van Kelly McGonigal. Zeker aan te raden. Eén van de rode draden in het boek is dat wilskracht te vergelijken is met een spier. Hoe beter je de spier traint, hoe sterker die wordt. Dat betekent dat elke worsteling je wilskrachtspier kan helpen sterker te maken – je doorzettingsvermogen wordt groter. Net als een spier, moet je alleen wel oppassen dat je deze niet overbelast. We zijn vaak geneigd hele grote doelen te stellen die we niet makkelijk kunnen realiseren. Net als wanneer je voor het eerst gaat fitnessen, is het belangrijk de oefening met beleid op te bouwen. Kies dus je strijd: waar ga je nu wel je tijd en energie in steken, en waaraan even niet? Beperk je worsteling.

Wat je kunt merken, is dat als je je wilskrachtspier hebt versterkt op één gebied (minder snoepen, stoppen met roken, ‘nee’ durven zeggen bijvoorbeeld), je wilkrachtspier op andere gebieden óók sterker wordt – als je daar bewust mee omgaat. Je voelt dat je doorzettingsvermogen sterk(er) is, en dat geeft zelfvertrouwen.

2. Kijk naar wat wél goed is

Wanneer je gezonder wilt leven, probeer dan niet teveel gericht te zijn op alles wat je niet mag eten. Hoe groter en mooier je voor jezelf dat plaatje maakt van die chocolade, snoep of frisdrank, hoe zwaarder het wordt. Blijf tegen jezelf zeggen dat je vanalles niet mag, en je voelt je opgesloten. Maar je kunt ook vooral kijken naar alle gezonde en lekkere dingen die je wel mag eten, maar die je normaal links laat liggen. Er staan genoeg heerlijke en heel simpele gerechten op het internet die je daarbij kunnen helpen.

Dit voorbeeld is te gebruiken op alle levensgebieden. Als je je rot voelt over een vervelend gesprek dat je aan bent gegaan op het werk omdat het niet gaat zoals het moet, blijf dan niet alleen stilstaan bij hoe vervelend dat is. Wat goed, dat je dat gesprek aan bent gegaan. Het is misschien nog niet opgelost, maar je hebt niet verzuimd om aan de bel te trekken.

3. Leer van je Vijanden

Er komen regelmatig mensen op je pad die het je moeilijk maken. Ze zijn gemeen, werken je tegen, of irriteren je. In plaats van jezelf te verliezen in de strijd ‘tegen’ zulke mensen, raad ik je aan om die mensen heel erg dankbaar te zijn. Nee, dat hoef je ze natuurlijk niet te vertellen. Maar je kan veel van ze leren – namelijk persoonlijke eigenschappen die zij hebben die bij jou waarschijnlijk afwezig zijn. Ze zijn bijvoorbeeld bazig, terwijl jij meer bescheiden bent. Bazig zijn is dan misschien een vervelende eigenschap, maar je kunt wel van ze afkijken hoe je je steviger op kunt stellen – maar dan in jouw eigen stijl. Ze versterken je wilskrachtspier. Ze leren je over jezelf – wat je wel of niet fijn vindt en waar je grenzen liggen. Ze geven je enorm veel kansen: kansen om te leren je grenzen aan te geven, zonder per se agressief of ongelukkig te worden van zulke mensen. Wees dus dankbaar voor Vijanden en heb wat waardering voor ze.

176877872_bruce-lee-quotes-13
Wil je hierop reageren? Stuur mij een persoonlijk bericht.

Deel het met iemand anders: