Tips voor een andere tijdservaring

Dali tijd

In een druk leven lijkt tijd de grootste vijand te zijn. Maar je hebt wel invloed op hoe je tijd ervaart.

In een druk leven met werk of studie en allerlei andere (huishoudelijke) verplichtingen kom je soms tijd tekort. Dan kun je steeds tijdsdruk ervaren, alles moet snel en gehaast. In plaats van voldoening wanneer je iets ‘af’ hebt, voel je dan vooral de haast om door te gaan met de volgende taak.

Ik heb gemerkt dat de hoeveelheid tijd die je hebt afhangt van de ruimte in je hoofd, ruimte in je agenda, en ruimte in je ervaring. Hieronder een paar tips.

1. Accepteer dat je het druk hebt
Je kunt het druk hebben, en je kunt je daarbovenop in je hoofd nog eens druk maken over het feit dat je het druk hebt. 50% van je stressgevoel bestaat dan maar uit de tijdsdruk zelf. Dit geldt ook voor andere negatieve emoties die we hebben. Als we bang zijn, boos, jaloers, gestresst, onzeker. Dan gaat naast dat die emoties vervelend zijn, het ego ook nog eens een keertje zeuren dat je die gevoelens niet zou mogen hebben. Van jouzelf niet.

Wees je daarvan bewust, zodat je dat deel van de tijdsdruk al los kunt laten. Accepteer dat je het druk hebt – dat is niet hetzelfde als je er maar bij neer leggen. Eerst je hoofd op orde krijgen, dan volgt je agenda daarna.

2. Vertraag de tijd
Onthaast je. Je kunt pas meer rust ervaren en ruimte in je agenda maken als je eerst ruimte in je hoofd hebt. Hoe je tijd ervaart, heeft namelijk niet alleen te maken met hoe druk je het hebt, maar ook hoe je omgaat met je drukte.

Een persoonlijk voorbeeld. Stel, ik moet de hond uitlaten voordat ik in de avond naar bed ga. Ik heb een drukke dag gehad. Ik kan hier op twee manieren mee omgaan.

A. Ik bedenk het me op het laatste moment voordat ik richting douche of bed wil gaan. Geirriteerd stap ik met het beest naar buiten en raffel het standaard rondje af. Gehaast en met grote stappen. De tijdswinst is minimaal en voor het gevoel is de tijdsdruk alleen maar toegenomen. Ik ben boos op de hond die overal blijft hangen om te snuffelen. En ik ben boos op mezelf omdat ik boos op de hond ben, omdat ik te laat dacht aan het uitlaten en omdat ik helemaal niet zo gehaast wil zijn.

B. De andere manier is: Wanneer ik naar buiten ga, neem ik me voor er even van te genieten. Ik heb me de hele dag al gek gemaakt met de drukte – nu even rustig aan. Ik loop een extra stukje, let op de avondgeluiden en de koele bries, en kijk of ik nog beloond wordt met een mooie sterrenhemel vannacht. Ik loop langzaam, langzamer dan mijn gehaaste passen van overdag. Dan laat ik alle druk even van me afglijden en geniet ik van het moment. Ik neem er genoegen mee dat ik enkel dat korte moment om tot rust te komen. Ik observeer de hond, die met een schoon geweten en zonder zorgen op zoek gaat naar de meest interessante geuren in het gras. Voldaan stap ik mijn huis weer binnen, op naar gezonde nachtrust.

De tweede optie duurt misschien vijf minuten langer. En het lukt me zeker niet altijd. Maar in mijn ervaring kan zo’n moment voor een uur lang rust geven – het lijkt ineens alsof je veel meer tijd hebt!

Niet bij iedereen werkt dit hetzelfde. Maar ook jij hebt vast een paar momenten op je dag, waarin je eigenlijk even niet hoeft te stressen. Van mijn part in de file, onderweg naar je werk. In plaats van je erover op te vreten – maak er een rustmoment van. Loop of fiets het laatste stukje naar je werk even op je gemak – met een leeg hoofd en met oog voor mooie dingen om je heen.

Neem het moment om je ademhaling rustig te maken. Juist als je weet dat de rest van de dag druk wordt.

3. Gebruik tools die je helpen met timemanagement
Besef dat nog harder werken niet de weg is om ermee om te gaan. Er moet iets veranderen. Als je weet wat je wilt, kun je beter prioriteren in je agenda. Dus wordt het makkelijker om te bepalen wat je echt wilt doen, en wat je beter kunt schrappen zodat je meer tijd voor jezelf hebt. Daar zijn handige tools voor, bijvoorbeeld uit het boek van Steven Covey: 7 eigenschappen van effectief leiderschap.

kwadranten Covey

Dit kwadrant helpt je om je tijd te verdelen over vier vlakken. Kwadrant 1 gaat over zaken die urgent zijn (ze moeten zo snel mogelijk gebeuren) en belangrijk. Daar kom je vaak niet onderuit, en ze kunnen behoorlijk stress veroorzaken. Ik ga even naar vlak 3: dat zijn alle onderbrekingen waar je vaak ook stress van kan krijgen omdat ze direct je aandacht vragen. Maar eigenlijk zijn ze niet zo belangrijk. Deze dingen kun je proberen zoveel mogelijk te beperken. In veel gevallen zijn ze niet per se belangrijk voor jou. Vlak 4 gaat over verspilling, tijdrovende acties die niet belangrijk zijn en ook niet nu hoeven.

Het meest interessant en belangrijk is vlak 2. Dit zijn de dingen die je belangrijk vindt om te doen, maar die je meestal uitstelt omdat je teveel met vlak 1 en 3 (en misschien wel 4) bezig bent. Vlak 2 gaat over jezelf ontwikkelen, ergens de tijd voor nemen. Een blog schrijven, een opleiding gaan volgen, lezen, aan je leerdoelen werken, met een collega, vriend of vriendin nadenken over een toekomst waarin je voor jezelf begint, enzovoort. Dit zijn de zaken die het meest waardevol zijn en waar je energie van krijgt. Probeer dus meer van je tijd vrij te maken voor kwadrant 2: persoonlijk leiderschap.

Er zijn genoeg tools die je daarbij kunnen helpen, slimme takenlijsten op je computer, telefoon of tablet. Mijn favoriete is Toodledo, daar zal ik later nog wel een artikel aan wijden.

Wat vind jij belangrijk?

Het komt voor een groot deel neer op weten wat je wilt, en wilskracht. Je moet over een drempel heen. Niet in de slachtofferrol blijven hangen omdat je het niet kunt helpen dat je het zo druk hebt – je moet zelf kiezen om je tijd anders in te delen en te ervaren, want niemand anders doet het voor je.


Wil je hierop reageren? Stuur mij een persoonlijk bericht.

Deel het met iemand anders: