Hoe kijk ik hier vanavond op terug?

Terugblik

Je kunt vooraf bedenken hoe je terug zal kijken op de keuze waar je voor staat. Waar zul je blij om zijn? Wat is verloren tijd?

Je moet steeds ontzettend veel keuzes maken. De hele dag door, bewust en onbewust. Makkelijke keuzes, moeilijke keuzes, keuzes die te maken hebben met je doelstellingen en ‘goede voornemens’.

Een simpele truc helpt je om de juiste keuzes te maken – ook wanneer je er eigenlijk geen zin in hebt.

Sommige keuzes zijn moeilijk omdat ze ‘eng’ zijn, bijvoorbeeld omdat je onzeker bent. Zoals voor jezelf opkomen, wat zeggen van iemands gedrag, je emoties tonen of juist zakelijk zijn. Andere keuzes hebben te maken met luiheid en wilskracht. Bijvoorbeeld een stuk slagroomtaart eten of een appel, sporten of bankhangen, schrijven of gamen. Je directe behoeftebevrediging is anders dan waar je op langere termijn gelukkig van wordt.

Er is daarvoor een handige en effectieve truc, die ik zelf steeds probeer toe te passen, thuis, op werk en vooral in de eerste Challenge.

Steeds als ik twijfel om te gaan sporten of om lekker even thuis te blijven niksen, vraag ik me af: hoe kijk ik hier vanavond op terug als ik in bed stap? Ben ik dan blij dat ik deze keuze heb gemaakt, of ben ik teleurgesteld in mezelf? Als dat de keuze is, weet ik vrij zeker dat ik me lekkerder zal voelen als ik voor het sporten heb gekozen. Dan voel ik me fit en ben ik trots op mezelf. Of voor het gezonde eten. Of voor tijd met mijn vrienden, familie of vriendin.

Ik zal er geen spijt van krijgen als ik gezellig bij mijn familie ben geweest of heb gesport, maar wel als ik doelloos heb rondgeklikt op internet.

Als ik thuis ben gebleven om een beetje te internetten of door Facebook te scrollen, of als ik voor het vette eten kies, dan zal ik eerder gedeprimeerd het bed in stappen. Je voelt je dan lui, waardeloos, vet – maar zo denk je vaak niet voordat je de keuze maakt. Dan kies je een weg waarvan je denkt dat het de makkelijkste weg is.

Probeer ‘s avonds door de keuzes van je dag te lopen. Waar ben je blij mee, en wat had je anders willen doen nu je terugkijkt? Leer daarvan, maak volgende keer andere keuzes! Dat kun je, als je er even bij stilstaat zoals hierboven beschreven.

Het gaat er zeker niet om, om jezelf een schuldgevoel aan te praten. Pas daarvoor op! Schaamte of schuld gaat je niet helpen. Piekeren ook niet. Je loopt dan het risico van het ‘what the hell’ effect: je bent zo teleurgesteld in jezelf dat je het doel helemaal maar laat schieten je jezelf nog meer volvreet of wegduikt in Facebook. Het gaat er alleen maar om of je dichter bij je doelen komt of niet – en daar is geen schaamte of schuld bij nodig.

Je zal de momenten steeds beter leren (h)erkennen wanneer je voor dergelijke keuzes staat. Om niet direct te reageren of gedachteloos de keuze te maken, maar in een split second merkt: hee, hier moet ik even bij stilstaan. Welke keuze kan ik hier maken, en hoe kijk ik hier vanavond op terug?

Het is een mooie manier om je te helpen gewoontes te veranderen, je wilskracht te trainen en je zelfkennis te vergroten.


Wil je hierop reageren? Stuur mij een persoonlijk bericht.

Deel het met iemand anders: