Openstaan voor nieuwe ideeën

idee

Goede ideeën worden niet altijd herkend. We zien vaak vooral de (mogelijke) nadelen.

Of je nu op zoek bent naar manieren om eenvoudiger te leven of iets anders, je komt genoeg goedbedoelde ideeën tegen. Maar weinig ideeën zullen je direct aanspreken. We krijgen dagelijks veel informatie te verwerken, dus zijn we kritisch of misschien wel cynisch geworden.

Pas ook dat je niet een prachtig idee aan je voorbij laat gaan omdat je alleen de mindere kanten ervan ziet. Onderstaande video is een leuk voorbeeld van hoe een goed idee (het wiel) afgebrand wordt door holbewoners.

Sta open voor nieuwe inzichten. Wat je ook leest of wat anderen je ook adviseren, je weet het pas echt als je het een kans geeft en ervaart of het werkt.

Terecht hebben de meeste mensen wat ze noemen een kritische blik. Het pleidooi om open te staan voor nieuwe ideeën, wil niet zeggen dat je onzin moet slikken. Hoe vind je de balans tussen kritisch zijn en open geest hebben? Volgens mij versterken die elkaar juist: door iets echt te proberen kun je veel sterker onderbouwen waarom iets wel of niet goed is – je hebt het namelijk een eerlijke kans gegeven. In de journalistiek zou je het ‘hoor en wederhoor’ kunnen noemen.

Hieronder staan 5 tips hoe je daar mee om kunt gaan.

1. Durf te experimenteren
Je hebt weinig aan (boeken)kennis als je er niet iets mee doet. Zelfbewustzijn of kalmer worden is meer dan wierrook aansteken en theedrinken, of met een veel te dure trainer of coach praten. Ga dingen doen en hou het klein, als een klein experiment in je drukke leven.

2. Maak het concreet
Maak een afspraak met jezelf. Als je iets gaat uitproberen (hardlopen, mediteren, minder zorgen maken), wat ga je dan precies doen? Hoevaak per week ga je hardlopen en hoe lang of hoe ver? Minder zorgen maken, hoe doe je dat? Ga je dat elke dag tegen jezelf zeggen, of gebruik je een concrete methode? Mijn advies is om hier duidelijk over te zijn, zodat je weet wanneer je trots op jezelf mag zijn en ook weet wanneer het gewoon ‘niet jouw ding’ is. Anders blijf je het steeds maar half doen en frustreer je jezelf.

3. Geef het tijd
Stop niet na een dag. Probeer het een week, of liever een maand. Soms hebben veranderingen tijd nodig.

4. Evalueer
Ik noem het met opzet niet ‘reflecteer’ omdat dit geen passieve fase is, maar je echt de voors- en tegens afweegt. Is het je inzet waard, voel je je er goed bij? Is het niks? Prima! Je bent nog even veel waard als ervoor. Dan weet je dat en kun je dit van je lijst halen – probeer dan te achterhalen wat wel of niet bij je past en probeer iets anders.

5. Begin opnieuw. En opnieuw. En opnieuw.
Bij één mislukt experiment of goed voornemen dat je niet hebt volgehouden ga je niet in een hoekje teleurgesteld zitten wezen. Haal eruit wat je kunt en neem het mee in een nieuw idee!

Een afsluitende tip is dat eenvoudiger leven of nieuwe gewoontes aanleren niet vanzelf gebeurt door er steeds boeken of blogs over te lezen. Dat zijn maar middelen en die doen op zichzelf niks. Als je een willekeurig ‘new age’ boek hebt gelezen (bijvoorbeeld De Kracht van het Nu), dan heb je geen tweede meer nodig.


Wil je hierop reageren? Stuur mij een persoonlijk bericht.

Deel het met iemand anders: