10 tips om iets te doen waar je geen zin in hebt

Ongemotiveerd

Er zijn manieren om toch gedaan te krijgen waar je geen zin in hebt.

Zou het niet geweldig zijn als we alleen maar hoefden te doen waar we zin in hadden?

Maarja, er blijven steeds klussen te doen die dan nooit af zouden komen. Dat kan thuis zijn (de was, belastingformulieren, reparaties), op werk (een voorstel schrijven, iemand opbellen, een vervelend gesprek of een doelloze taak die afmoet), overal eigenlijk. De beste boeken zouden misschien nooit geschreven zijn.

Als we een taak hebben kunnen we kiezen. Uitstellen totdat het (bijna) te laat is en de taak toch gedaan moet worden, of een manier vinden om waar je geen zin in hebt gedaan te krijgen. Hieronder lees je hoe je onzindingen toch gedaan krijgt.

Dit is een bewerking van de tekst ’10 Ways to Do What You Don’t Want to Do’ van ZenHabits.net. Een artikel dat mij steeds weer in beweging krijgt! Ik wil deze in vertaling/bewerking graag met je delen. 

Okee, je zit voor je bureau – je moet datgene gaan doen waar je geen zin in hebt. Wat doe je?

1. Reflecteer: waar is het goed voor?

Nog voordat je wegvlucht in afleiding (websites, games, etc), wacht heel even. Waarvoor is het nodig dat deze taak afgerond wordt? Okee, het staat op je takenlijstje of iemand heeft je gevraagd het te doen. Je krijgt ervoor betaald, nietwaar, en iemand moet het doen. Maar waarom? Wees je in ieder geval bewust waarvoor je het doet. Om je rekeningen te betalen, leuke dingen te kunnen doen of iets moois te geven aan de mensen waarvan je houdt.

Ga nog een stap verder. Waar draagt de taak aan bij en wie wordt ermee geholpen? Als je diep genoeg graaft zie je dat daar een wereld achter zit. Al ben je een afwasser in een restaurant, en je denkt dat borden afwassen er niet toe doet: voor degenen die de borden gebruiken om voedsel van te eten en daar blij van worden, kan het een wereld van verschil maken. Zij lopen straks naar buiten: geïrriteerd door de vieze borden, of met een lach op het gezicht, klaar om goede dingen in de wereld te doen. Dus verbindt de taak die je moet doen, met iets Goeds wat indirect mee bereikt wordt. Je hebt de eer de straten prachtig schoon te maken, administratef werk te doen zodat mensen in je organisatie rustiger kunnen slapen of klanten niet in problemen komen. Je helpt mensen (indirect) aan een baan, of draagt bij aan een ander doel. Sta daar bij stil en voel op welke manier jij iets bijdraagt aan de wereld.

2. Reflecteer: waar ben ik bang voor?

Iets houdt je tegen om de taak te doen. En meestal is dat angst. Angst voor het falen, of voor de moeite en complexiteit van de taak. Angst voor het ongemak. Neem een moment om daarbij stil te staan en de angst in de ogen te kijken. Voel het, ervaar het en accepteer het als deel van jou, in plaats van ervoor te vluchten. Erken dat dat iets is wat jou tegenhoudt, maar laat het niet de macht over je krijgen.

3. Laat je ideaalbeeld los. 

Zonder de angst zou je gewoon de taak uit kunnen voeren. Dus waar komt die angst vandaan? Meestal uit een soort ideaalbeeld, een fantasie die je hebt over hoe zorgenloos het leven zou moeten zijn. Zonder ongemakken, verwarring, schaamte, of fouten. Je wilt het perfect doen. Maar perfectie bestaat niet. Maar dat is niet de realiteit maar een fantasie, en die staat je in de weg omdat het je angst veroorzaakt waardoor jij niet aan je taak begint. Laat dat ideaalbeeld en je verwachtingen daarbij los. Accepteer de realiteit: dit is je taak om te doen, en niets anders.

4. Intenties, geen resultaten.

Je zit vast in wat het resultaat van je taak zal zijn. Het eventuele falen, alle moeite voor niets. Zet je verwachtingen over het resultaat maar uit je hoofd, want dat is in de toekomst. Het resultaat wordt toch weer anders als je vooraf misschien verwacht. Je hebt dat niet 100% onder controle en anderen gaat sowieso je plan in de war gooien.

Focus op de reden om de taak te doen, je intentie. Waarom ga je het doen? Als je met je taak iemands leven indirect beter maakt of als een proces daardoor lekkerder zal lopen, dan is dat je intentie. Als jij op jouw niveau vaardig, kwalitatief, goed werk wilt leveren, dan is dat jouw intentie. Vanuit die grondhouding kun je met meer motivatie aan de slag met je taak. Jouw intentie is goed, wat de uitkomst ook is. Richt je daarop, en niet op de verlammende effecnten vanwat er eventueel zou kunnen gebeuren.

5. Kom op – verman jezelf.

Nee, het is niet makkelijk en natuurlijk raak je er soms van in de war. En natuurlijk is het soms spannend, zeker als je aan iets nieuws begint. Ja, iets moeilijks moeten doen is moeilijk. Dus? Deal with it. Het is niet altijd rozengeur en manenschijn. Soms zuigt het leven en da’s prima. Kom maar op, met alle doorns en valkuilen. Zet een lach op je gezicht, ga de strijd aan en kom in beweging. Zonder moeite zou het leven ook maar saai worden.

Onrealistisch? Nee, soms moet je jezelf er ook gewoon even overheen zetten. Geef niet te makkelijk toe aan je luiheid, angst, of wat het ook is dat je tegenhoudt. Als niets meezit en al het bovenstaande helpt je niet verder, bijt door de zure appel!

6. Stel jezelf grenzen.

We willen vrij zijn! Maar helaas, vrijheid betekent juist dat je keuzes moet maken, oneindig veel keuzes, omdat er oneindig veel afleidingen zijn. Je kunt het simpeler maken door jezelf grenzen te stellen: doe één ding tegelijk. Doe gewoon alleen deze ene taak, voor op z’n minst 10 minuten.  Sta jezelf niet toe om websites, mail, facebook of je telefoon of wat dan ook te checken. Niets anders dan even 10 minuten focus op wat er gebeuren moet.

7. Doe een beetje en strek je benen.

Als je een stuk moet schrijven voor werk of studie, begin met schrijven, als is het maar een zin. Loop dan even weg van je bureau, haal wat water of strek je benen. Goed dat je een begin hebt gemaak! Zo, en weer verder. Nog een paar zinnen. Maak die periode steeds langer. Neem tussendoor even een mentale pauze door je ogen van je scherm te halen en je rug wat beweging te geven. Ga niet naar een andere website of afleidingen zoals eerder beschreven! Werk je thuis, doe dan even een paar pushups of crunches en ga verder. Voor je het weet, zit je echt in de flow van je taak.

8. Hou je gedachten erbij.

Je geest wil lekker dagdromen. Zo zit het brein nu eenmaal in elkaar, dus dat is okee. Ons brein heeft geen zin, gaat overrationaliseren en zoekt afleiding. Merk op dat het gebeurt en verzet je er niet tegen (je gaat jezelf alleen maar frustreren – nog meer afleiding!), maar geef het ook niet de vrije loop. Geef het niet zijn zin. Laat het voorbij gaan, je geest wordt vanzelf rustig.

9. Je mag best dankbaar zijn.

Deze taak mag dan misschien vervelend zijn, maar eigenlijk mag je blij zijn. Doe je het voor je werk: gefeliciteerd, je hebt werk! Niet iets kleins in deze tijd. Je krijgt er geld voor, waardoor je een huis hebt met stromend drinkwater en elektriciteit om je leven comfortabel te maken. Je kunt eten betalen en de luxe supermarkten die we hier hebben. Je kunt je ogen, oren en geest blijkbaar gebruiken voor deze taak. Je bent dus gezond! Stel je je leven voor zonder deze dingen, en probeer dan nog maar eens medelijden met jezelf te hebben om dat ontzettend zware leven van je. Probeer daarentegen om dankbaar te zijn voor de kans om iets goeds voor de wereld te doen, van deze taak te leren, jezelf (en je wilskracht!) te ontwikkelen. Om mindful te zijn als het moeilijk wordt – en niet alleen op de momenten met een kopje thee en wierrook.

10. Leer en groei.

Door te reflecteren (en mediteren) over je intenties en angsten, over het loslaten van je idealen en je vermannen, jezelf grenzen te stellen en dankbaarheid te vinden.. leer je over jezelf. Deze ontzettend stomme taak leert jou over de geest. Over wie je bent en hoe jij je tot dingen kunt zetten of jezelf rustig kunt maken. Jezelf zelfbelonend gedrag aanleren. Dat is geweldig! Deze taak is een fantastische gelegenheid om te leren – pragmatisch tot spiritueel, wat je er ook maar uit weet te halen!

Wauw. Wat een geweldige manier om je tijd door te brengen!


Wil je hierop reageren? Stuur mij een persoonlijk bericht.

Deel het met iemand anders: