Minder begeertes

Minder begeertes

Weet jij hoe je beïnvloed wordt door je verlangens en hoe je daarmee omgaat?

Veel van ons ongeluk bestaat eruit dat we niet krijgen wat we willen. We hebben een beeld in ons hoofd hoe dingen zouden moeten zijn. Maar meestal komt dat niet overeen met hoe de werkelijkheid in elkaar zit, en ben je op zoek naar een situatie die nooit komt. Alle geluk op je weg – je hebt er geen oog voor.

Minder begeertes hebben is de sleutel naar blijvend geluk.

Wanneer je genoegen neemt met minder, leer je om tevreden te zijn, los van wat je wel of niet kunt hebben. Je leert dan om gelukkig te zijn, onafhankelijk, en vrij. Als je je niet meer laat leiden door verlangens, heb je meer grip op je eigen keuzes en gedrag.

Klinkt allemaal prima en dit kun je overal wel lezen. Maar hoe kun je dit doen?

1. Herken je begeertes

Als je je rot voelt omdat je iets niet hebt (zekerheid, zelfvertrouwen, minder stress, een dure auto, status op je werk, het figuur van een filmster), wees je daarvan dan bewust. Zolang je dat beeld in je hoofd hebt als iets dat je nodig hebt om gelukkig te zijn, en je bent je er niet van bewust, is er geen uitweg. Weet dat het om een verlangen gaat naar iets, waarvan jouw overtuiging blijkbaar is dat je het ‘moet’ hebben of zijn.

2. Voel wat je begeertes met je doen

Wat brengt het verlangen je nu? Voel je je zielig, boos, eenzaam, een druk op je schouders om te presteren? Misschien probeer je deze gevoelens normaal weg te drukken, maar zoek ze nu even volledig op. Voel de frustratie, de pijn, de woede, het verdriet. Weet dus, dat het niet komt door je baan en je bankrekening dat je die dure auto niet hebt, maar door de overtuiging die jij eraan verbindt dat je minder waard bent of minder gelukkig bent zonder die auto (of waar je ook naar verlangt). Maar eigenlijk weet je al: als je ‘dat ene’ eindelijk hebt, is het geluk dat je ervan hebt tijdelijk. Het wordt daarna normaal, en je gaat andere, extra dingen verlangen. Nog meer luxe. Nog meer erkenning. Nog meer plastische chirurgie.

3. Wat gebeurt er als je het geen controle meer over je laat hebben

Dat je dat ene niet hebt, dat blijft misschien altijd wel vervelend. Misschien heb je het echt nodig of is je situatie echt rot. Ik ben de laatste die daarover zal zeggen dat je je aanstelt. Natuurlijk niet. Maar op dit moment verdubbel je jouw eigen pijn door je frustratie, boosheid of verdriet erover. En dat deel, daar kun je wel invloed op uitoefenen. Dat kun je jezelf afleren. Het gebrek dat je ervaart, en jouw angst/boosheid/verdriet erover, zijn twee verschillende dingen.

Stel je voor hoe het is als je dat gevoel zou kunnen laten gaan. Als je al die bagage van je schouders zou kunnen gooien en dat verdietige gezicht door de goot zou kunnen spoelen. Wat blijft er dan over? Besef wat er zou gebeuren als je je verlangens geen controle meer over je zou laten hebben. Als je zou accepteren wat je wel en wat je niet hebt. Ook dat je het verlangen hebt. Ontkrachting van het verlangen zit hem niet in de ontkenning of onderdrukking, maar in de bevestiging en acceptatie ervan.

4. Adem uit – Laat gaan

Zucht. Je bent vrij. Je hoeft niet constant die lat te halen, te zijn als een ander, rustig te zijn als de boeddha of rijk als Bill Gates. Je moet niks. Het niet-hebben van iets is zo erg nog niet, het was je verlangen die je kwelde. Zodra je dat inziet, wordt het al veel makkelijker om je begeerte te laten gaan. Waardeer wat je hebt en waardeer de kleine dingen, daarin ligt het geluk.

5. Zie wat je hebt

In veel gevallen kun je dan pas blij zijn met wat je al hebt – niet omgekeerd. Je liefdevolle partner, kinderen, het feit dat je in een welvarend land woont en gezond bent, veilig beschermd bent tegen oorlog, je hobby’s, de wandelingen die je maakt door de natuur – wat dan ook. Genoeg prachtigs, ook in jouw leven, om blij om te zijn. Al die dingen lijken weinig waard als je alleen aan je verlangen denkt. Maar als je daarvan terugkomt, is er weer genoeg ruimte in je voor waardering en dankbaarheid. Die waardering en dankbaarheid, daarin ligt het geluk.

Dat vind ik zelf ook niet altijd makkelijk. Er zijn dagen dat ik met tegenzin naar werk ga, een ander huis wil, baal van mezelf als ik mijn eigen hoge lat niet weet te halen, enzovoort. Gelukkig wijst mijn vriendin me er altijd op dat ik blij moet zijn met zo’n goede baan en niet zo hard moet zijn voor mezelf. Zonder het te weten, is ze wijzer dan dat ik ben. Want ze heeft gelijk – en ik weet hoe moeilijk het is om dat op dat moment ook in te zien. Vergelijk je eens met iemand die het echt minder heeft. Waarvoor het leven echt lijden is. Durf je dan nog te klagen?

Tot slot

Je kunt zo proberen je verlangens zo stuk voor stuk minder grip op jou te laten hebben. En als dat lukt, kun je dan ook je verlangen om minder te verlangen loslaten? Want let op: wijsbegeerte is ook een begeerte. In ons verlangen naar rust, mindfulness, spiritualiteit, intellect, vergeten we dat we nog steeds een verlangen najagen. Niet per se slecht, maar ‘keihard’ proberen mindful te zijn, en ineens als een ontzettende zenboeddhist al je verlangens met kracht opzij willen zetten, is als water vastgrijpen in je vuist. Door dat te doen, druk je juist weg wat je wilde hebben!

Je hoeft niet meteen te stoppen met je streven naar ontwikkeling. Verlangen is ook een heel natuurlijke prikkel om in beweging te komen, en bijvoorbeeld je gezondheid of geestelijke gesteldheid te verbeteren. Ook dat ik deze blog schrijf komt hoe dan ook voort uit een verlangen. Dat is niet erg, zolang je het weet en er de baas over bent.


Wil je hierop reageren? Stuur mij een persoonlijk bericht.

Deel het met iemand anders: