Luister naar je lichaam

Lichaam signalen

Als je al hoort wat je lichaam probeert te vertellen, luister je daar dan naar? Of ben je geconditioneerd dat te negeren?

Het is soms moeilijk om niet je eigen grenzen over te gaan. Je eet teveel, slaapt te weinig, of werkt te hard.

Je lichaam geeft je daarover steeds signalen. Een eerlijker systeem bestaat bijna niet: je lichaam vertelt je wat het meemaakt, ook als jij het ontkent. We zijn niet gewend om te horen wat ons lichaam zegt, dat serieus te durven nemen, en om daar gehoor aan te geven.

“Verman jezelf! Je moet je werk afmaken. Je mag je niet ziekmelden. Je moet je uit elke situatie kunnen redden.” En je moet maar slikken als iets niet goed voelt. Dat lijken we tegen onszelf en tegen elkaar te zeggen. Absurd eigenlijk: hoe vaak zie je mensen om je heen niet letterlijk gebukt gaan onder stress of zorgen?

Vanuit onze hersenen beredeneren we een heleboel. Over waarom we door moeten gaan met hard werken, waarom we niet toe moeten geven aan emoties, of waarom we er toch voor kiezen om te laat naar bed te gaan – ook al zijn we doodop. Je lichaam vertelt je als het gestresst is, of moe. Maar die input negeer je. Eigenlijk ontvang je dan maar informatie van één enkele bron en luister je niet naar de rest. Totdat het te laat is.

Op twee momenten kun je hier goed mee oefenen.

  • Tijdens je (kantoor)werk: hoe zit je achter je computer? Tijdens je werk, verzonken in gedachten om een probleem om te lossen of juist in volle tijdsnood, heb je niet altijd door hoe je erbij zit. Door op onderstaande signalen te letten, merk je hoe je je voelt en kun je makkelijker ontspannen.
  • Tijdens gesprekken met collega’s/anderen. Wanneer we met iemand praten richten we ons vaak op de woorden die we horen en die we zelf formuleren. Er is weinig tijd om op iets anders te letten. Daarom missen we andere relevante informatie. Zoals hoe we ons voelen in het gesprek: Word je opgejaagd, geconfronteerd, voel je je veilig? Je lichaam voelt haarfijn aan of je de ander wel vertrouwt, of wanneer de ander je in een hoekje probeert te duwen. Als je je daar niet bewust van bent, laat je dat ook veel makkelijker gebeuren. Je kan dan je vinger er niet achter krijgen waarom je met een rotgevoel het gesprek uit loopt. Waarschijnlijk weet je lichaam het wel.

Signalen

Let op het gevoel in je voeten, benen, buik, rug, schouders, nek en gezicht. Wat vertellen je lichaamsdelen je?

  • Benen en voeten: zit je ontspannen? Hou je je voeten plat op de grond, tik je gestresst, of voel je je tenen letterlijk krullen in je schoenen terwijl je met degene tegenover je praat? Waarschijnlijk voel je jezelf sterker wanneer je je voeten plat op de vloer houdt. Je hele houding verandert mee – je staat (of zit) letterlijk steviger.
  • Buik: Het woord ‘onderbuikgevoel’ is niet zomaar ontstaan. Zijn je buikspieren gespannen of juist relaxt? Voelt het alsof er een knoop in je maag zit, of een steen? Dat kan een teken zijn over hoe je je voelt over een bepaalde situatie. Haal diep adem. Erken wat je dwarszit.
  • Rug, schouders en nek: zitten je rug en schouders vast? Voel je stress in je nek? En heel belangrijk, zit je voorovergebogen of ontspannen rechtop? Hou je je schouders niet opgetrokken? Dan weet je misschien of je gestresst of onzeker bent. En andersom: voel ook de rush en de energie, het rechtopzitten wanneer je enthousiast bent of successen behaalt!
  • Gezicht: frons je, glimlach je, zijn je ogen samengeknepen, of span je je kaken aan? Probeer die spieren ook te ontspannen. Misschien ben je zo enorm gefocust dat er tunnelvisie ontstaat en je niet meer creatief kunt zijn.

Gezondheid

De belangrijkste reden om je lichaam in de gaten te houden: je gezondheid gaat boven alles. Stress, slecht slapen, iets wat echt indruist tegen je principes – je voelt het allang aankomen. Dat zijn de alarmbellen van je lichaam, die je waarschuwen dat je echt wat moet veranderen als je geen burn-out wilt. Neem die dus serieus!


Wil je hierop reageren? Stuur mij een persoonlijk bericht.

Deel het met iemand anders: