In 4 stappen rust – overal

mindfulness

Diëten voor de geest is misschien nog wel belangrijker dan diëten voor het lichaam.

Je kent het gevoel misschien wel. Je maakt je zorgen. Het aantal projecten of opdrachten in je werk of je studie is bijna niet meer te overzien. Privé moet je nog vanalles regelen. Alles zit volgepland. Je denkt na over je toekomst. Twijfelt over het verleden. Machteloos neem je kennis van het nieuws over de hele wereld. Momenten van stilte vul je met je mp3 speler of Facebook.

Je hersenen krijgen alsmaar informatie te verwerken en je moet overal wat van vinden. Continu. En dat is behoorlijk vermoeiend.

In zo’n situatie is het goed om je wereld wat kleiner te maken, al is het maar voor een moment. Hoe doe je dat? De stappen hieronder kunnen je helpen een momentje van rust te creëren. Zulke momenten maken dat alles weer te behappen wordt en je hersenen een rustpauze krijgen.

1. Vergeet alles buiten de ruimte waar je nu bent

Voor een moment bestaat alleen de ruimte waarin je je begeeft. De muren om je heen zijn even de grenzen van jouw wereld. Je onmiddelijke aandacht is gericht waar het hoort: hier.

2. Richt je alleen op vandaag, of liefst nog alleen op dit moment

Denk op dat moment ook niet aan dingen waar je mee zit die je hebt gedaan of nog moet gaan doen. Sta hooguit stil bij iets leuks van aan het eind van de dag, maar beter is om je gedachten helemaal bij het nu te houden.

3. Doe niets

Niets doen is moeilijk! We zijn gewend constant iets te doen. Kijk lekker naar buiten als je in de trein zit, kijk rond in je woonkamer, geef even aandacht aan je huisdier of planten. Verveel je, dat is ook wel eens lekker.

4. Lach om jezelf!

Je mag best lachen om de absurditeit van je situatie, hoe druk je het hebt of hoe jij je opwind over dingen. Hoe je hier nu zo zit. De waanzin, dat je jezelf zo op laat jagen. Zelfs als je in eerste instantie denkt dat het niet om te lachen is. Probeer het!

Extra: jouw eigen ritueel

Als je thuis bent en je weet van jezelf dat het helpt, prima om even zweverige muziek aan te zetten of wierrook te branden. Zo’n eigen ritueel kan je echt helpen even uit je hoofd te gaan en je te ontspannen – je lichaam en geest reageren op de geur, muziek, of wat dan ook wat jij associeert met echt ontspannen. Let wel: van muziek of wierrook alleen kom je geen stap verder.

Stappen 1 en 2 lukken beter wanneer je alles wat je moet doen de komende tijd ergens buiten je hoofd hebt opgeslagen, op een plek waarin je zeker weet dat je alles terug kunt vinden. Dat kan een papieren agenda zijn, of nog beter een app zoals Toodledoo of een andere todo-list. In plaats van stap 3 kun je ook mediteren, zolang dit maar niet iets wordt wat ook nog op je takenlijstje staat om vandaag nog af te ronden. Doe het spontaan.

Deze vier stappen bieden een momentje rust. Je kunt dit steeds herhalen, wanneer je de neiging voelt om een verloren momentje direct op te vullen met meer informatieverwerking. Door dit vaker te doen kun je leren om een stevigere basis van rust op te bouwen door andere keuzes te maken.

Succes!


Wil je hierop reageren? Stuur mij een persoonlijk bericht.

Deel het met iemand anders: