In 4 stappen leren waarderen

Dankbaarheid

Leer te zien waar je in je dagelijks leven dankbaar om mag zijn. Lukt jou dat al?

Je kent misschien de uitdrukking wel, ‘count your blessings’, ‘tel je zegeningen’. Of: Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd. En vanuit het Boeddhisme lees je over het beoefenen van dankbaarheid.

Dat klinkt mooi en ik sta daar, zo typend comfortabel in mijn stoel, volledig achter. Maar het kan moeilijk zijn het in de dagelijkse praktijk te ervaren en vast te houden. Hoe doe je dat?

1. Ga bewust op zoek

Voel je je rot om gedoe waar je geen zin in hebt? In plaats van daarover te klagen bij jezelf of je naasten, kun je ook proberen om aan de goede dingen te denken. Druk of problemen op je werk? Denk aan je thuissituatie, je relatie, je hobby of waar je ook blij om bent. Je hoeft je problemen niet te ontlopen of je kop in het zand te steken. Maar door naar de mooie dingen te kijken, lukt het je om los te komen van de negatieve spiraal. Het beheerst je niet meer, en daardoor kun je meer aan. Het is niet het einde van de wereld wanneer je het afzet tegen al je zegeningen.

2. Positieve terugblik op de dag

Schrijf aan het eind van de dag vijf dingen op waar je blij om bent, en wat die dag is gebeurd. Er zijn altijd vijf dingen te verzinnen, en elke dag vijf nieuwe. Het maakt niet uit wat. Was het lekker weer? Prima – het lijkt onbelangrijk, maar je mag daar ook wel een bewust blij om zijn. Of misschien heb je eindelijk voor jezelf gekozen – of heb je je juist van je meest altruïstische kant laten zien. Is iemand aardig voor je geweest. Op die manier leer je om positieve gebeurtenissen te herkennen.

3. Goed-slecht is niet zwartwit

We zijn als mensen heel erg geneigd om in de dichotomie goed vs. slecht te denken. Wat voordeel brengt is goed, wat oncomfortabel is, is slecht. Als het niet gaat zoals je wil, is het dan werkelijk zo slecht dat je daardoor je ogen moet sluiten voor alle mooie dingen om je heen? Of valt het eigenlijk wel mee – en kun je er zelfs iets positiefs uit halen? Wat het je heeft gebracht, zoals: een (levens)les, kennis, een verbeterde relatie met een vriend of collega. En welke nieuwe deuren en mogelijkheden brengt het je in de toekomst? Mogelijk is het toch niet zo slecht als je dacht.

4. Vergelijk met een ergere situatie

Soms bedenk ik me bij het klagen wel eens hoezeer ik me eigenlijk zou moeten schamen. Als ik klaag over mijn werk – zou ik dat ook durven doen tegen iemand die werkloos is? Als ik last heb van een pijntje of verkoudheid – ga ik dan zeggen dat ik het zwaar heb tegen iemand die werkelijk doodziek is? Nee. Er zijn mensen, ook op jonge leeftijd, die in een klap hun gezondheid verliezen. Ik ken verhalen van mensen die worstelen met het feit dat de kans op overlijden aanwezig is, of hebben ervaren hoe het is om dicht op het randje te zijn geweest. En allemaal weten ze te vertellen hoe dat al het andere in perspectief plaatst. Gek genoeg, leren juist zij wat je moet waarderen in het leven. Familie, vrienden, gezondheid.

Ieders lijden is reëel. Het is niet alsof jouw lijden er niet toe doet – en je niet mag zeggen dat je honger hebt omdat de kindjes in Afrika pas echt honger hebben. Het kan je alleen wel helpen om even na te denken of je echt te klagen hebt. En waarschijnlijk kom je er dan achter dat je best veel hebt om dankbaar voor te zijn.


Wil je hierop reageren? Stuur mij een persoonlijk bericht.

Deel het met iemand anders: