Bewust van je frustraties

Frustratie

Frustraties slokken veel energie op – maar vaak gaat het om kleine dingen die het niet waard zijn.

Iedereen is wel eens gefrustreerd. Dingen niet gaan zoals je zou willen. Je stoot je voet of je morst je koffie. Daar zat je nu net niet op te wachten. Of iets kwelt je mentaal: iemand is onterecht boos op je, je krijgt niet zoveel werk af als je zou willen of je behaalt een slecht resultaat.

Dat kan je dag behoorlijk verpesten. Voor je het weet ben je alleen maar aan het zeuren tegen jezelf en anderen.

Ik vind het vaak moeilijk om daar dan weer ‘uit te stappen’. Niet omdat ik snel boos ben, maar juist omdat als ik boos ben, het dan niet zomaar van me af kan zetten. Als jij dat ook wel eens hebt, dan is de rest van dit bericht interessant voor je.

Een tip om jezelf minder te frustreren haalde ik uit een blog van ZenHabits. Namelijk je bewust worden van je frustratiemomenten door ze kort op te schrijven. Schrijft steeds in enkele woorden op waarom je boos of gefrustreerd bent. Dit kun je het beste doen op iets wat je altijd bij je hebt, een schrift of je telefoon of iets dergelijks. Ik deed het in een lijstje in mijn telefoon. Doe het meteen, niet aan het eind van de dag, want dan ben je de helft alweer vergeten. En belangrijker nog: wees eerlijk tegen jezelf. Al schaam je je voor iets kleins waarover je boos wordt, je houdt jezelf voor de gek als je dat negeert.

Doe dit een week lang en kijk daar eens op terug. Waarom werd je gefrustreerd? Hoe kijk je daar nu tegenaan? Was het je boosheid waard?

Ik heb gemerkt dat ik terugkijk en dan om mezelf moet lachen: jeetje, dat ik me daar zo druk over maakte. Meestal valt het achteraf gezien best mee, maar ‘in the heat of the moment’ denk je daar anders over. Of het was wel degelijk iets om boos over te worden, maar de frustratie stond de oplossing alleen meer in de weg! En dat is zo belangrijk om te zien. Durf dan ook om jezelf te lachen, of een patroon te ontdekken die je moet leren doorbreken.

Hoe vaker je conclusie is dat je frustratie niet zinvol was, hoe meer je leert je over dat gevoel heen te zetten.

Na een paar weken werd het aantal momenten minder – en kon ik juist de momenten gaan opschrijven dat ik ergens blij van werd. Als je dat doet, merk je dat die momenten steeds talrijker worden en de frustraties minder. Gewoon omdat je merkt dat de frustraties het niet waard zien, en de momenten dat je blij wordt je juist nieuwe kracht geven.


Wil je hierop reageren? Stuur mij een persoonlijk bericht.

Deel het met iemand anders: