Challenge #2: 30 dagen Mindfulness beoefenen

De eerste Challenge was vooral lichamelijk. Tijd voor een mentale Challenge dus!

De eerste Challenge was vooral lichamelijk van aard. Nu is het tijd voor een mentale uitdaging – eens kijken of mindfulness ‘werkt’.

Mindfulness kan helpen om negatieve gedachtes en het piekeren te vervangen door rust en tevredenheid, onder andere door je bewust te richten op de (lichamelijke) ervaringen. Zonder (negatief) te oordelen over wat je hoort, ziet of voelt.

Althans, dat zegt men. En dat zeggen ook (neuro)psychologische wetenschappelijke onderzoeken. Is de tijd om het maar als zweverig gedoe af te doen voorbij?

De enige manier om erachter te komen is door het zelf te proberen. Dus dat ga ik doen.

De vorige Challenge heb ik al ervaren dat een challenge van 30 dagen een heel effectieve manier is om een gewoonte je echt eigen te maken. Daarom nu: challenge nummer 2!

Wat ga ik doen?

1. Mediteren

Laat ik maar meteen beginnen met de meest lastige opgave: meditatie. Eens in de zoveel tijd probeer ik het eens vol te houden. Wetenschappelijke studies tonen resultaten aan, zowel in wat deelnemers zeggen te ervaren als wat hersenscans laten zien. Maar mediteren is lastig vol te houden. Het schiet erbij in, en de neiging ontstaat om het te ‘rushen’: doen omdat het moet, je tijd uitzitten, tussentijds op de klok kijken of het weer voorbij is.

‘Slecht’ mediteren schijnt niet te bestaan. Juist de worsteling van het proberen je te focussen en door te zetten, is de ‘training’ voor je wilskracht en concentratie.

Concreet:

    • Circa 4 dagen in de week mediteren. Ik gebruik de meest simpele en (waarschijnlijk meest doeltreffende) methode: zitten, ogen sluiten en aandacht volledig richten op een trage ademhaling. Gedachten die opkomen niet wegdrukken, maar wel de aandacht terugleiden naar de ademhaling.

Momenten waarop het kan (sporten, fietsen, douchen, huishouden, wandelen met de hond) pas ik dezelfde strategie toe. Rustig ademhalen, mijn aandacht hier en nu houden, bewust zijn van de (eventuele negatieve) gedachten die zoal in mij opkomen en wat ik voel.

2. Stoorzenders leren waarderen

Gebeurtenissen die me normaal frustreren, kunnen juist aanleiding zijn om even uit het hoofd te gaan (‘Out of your mind, zou Alan Watts zeggen) en bewust te zijn van mijn reactie. Bijvoorbeeld: de irritatie van een rood stoplicht. Ik neem het moment dan om mijn ademhaling te controleren, stil te staan bij de gedachtegang die ik had, en me te concentreren op wat ik hoor, zie en voel. Het gevoel van het stuur in de handen. Mijn houding. Zijn mijn schouders ontspannen, en mijn kaken? De geluiden om me heen. Terug in het moment.

Concreet:

  • Zo vaak als het me eraan herinnert, ga ik stoorzenders en frustratiemomenten aanleren als re-minders voor mindfulness.

Dit gaat de komende tijd veel gebeuren, want ik ga verbouwen in mijn nieuwe huis. Het perfecte moment om gefrustreerd te worden en je humeur te laten verzieken – terwijl het één van de gebeurtenissen in je leven is die je het meest kunt waarderen.

3. Altijd genieten van het weer

De komende 30 dagen klaag ik niet meer over het weer. Want dat doen wij Hollanders: klagen over het weer. Het is te warm, te koud, te nat, te droog. Maar eigenlijk is het allemaal prachtig natuurspectakel. Dat wordt wat als ik op de regen in de fiets zit, een moment dat ik normaal helemaal niet ‘mindfull’ wil zijn. Een goede oefening dus, in plaats van het schelden in mezelf wat ik normaal zou doen.

Waarom het weer in deze challenge? het weer is slechts een voorloper van hoe je op andere zaken reageert. Het gaat erom dat het iets is wat je maar voor lief neemt. Terwijl iedere weersomstandigheid bijzonder is. Het kleine eren en waarderen dus.

Concreet:

  • Wanneer ik wil klagen over het weer, bedenken dat het weer niet ‘goed’ of ‘slecht’ kan zijn en eigenlijk heel mooi en bijzonder is in elke vorm

4. Mezelf niet zo serieus nemen

Hoe lief mijn hond ook is, ze is zo ontzettend speels en energiek dat ze mij regelmatig op de zenuwen werkt. Zeker als ik moe thuiskom na werk en ergens mee zit, wil ik haar dan nog wel eens afsnauwen. Want ik ben moe en heb een zware dag gehad. O wee als ze zich niet als een voorbeeldig hondje gedraagt!

Deze maand ga ik iets anders doen – leren van mijn hond. Namelijk ter herinneren dat het leven veel te kort is om altijd maar zo serieus te zijn! Lekker meespelen dus op dat niveau. Even de grote-mensen-zaken vergeten, al is het maar voor even! Lach om jezelf, en de absurditeit van de dingen waar je je druk over maakt.

Minful hond

Na een maand

Na deze maand zal ik evalueren hoe het is gegaan en wat de effecten zijn. En natuurlijk kun je bovenstaande zelf gebruiken om het ook een maand uit te proberen, en zelf te ervaren of het zinvol is of niet!


Wil je hierop reageren? Stuur mij een persoonlijk bericht.

Deel het met iemand anders: