Challenge #1: In 30 dagen fit

Uitdaging

In een challenge stel ik mezelf een maand lang op de proef en laat ik zien wat ik daarvan leer.

Simpel en Treffend gaat voor een groot deel over nieuw gedrag bij jezelf aanleren. En dat kan lukken door zelfinzicht, maar soms komt het aan op pure wilskracht en zelfbeheersing. In navolging van Leo Babauta van ZenHabits.net, ga ik daarom mijn eerste challenge aan sinds de start van dit blog. Een challenge is een uitdaging om:

  • Nieuwe gewoontes aan te leren;
  • Uit te proberen of je zonder iets kan, waarvan je altijd dacht dat je het ‘per se’ nodig had;
  • Je leven meer simpel en treffend te maken.

Mijn eerste challenge: fit in 30 dagen. Wat dat inhoudt lees je hieronder. Waarom voor jou interessant: de ervaring kan je helpen om zelf ook nieuwe gewoontes aan te leren, net als ik. En je kunt ook gewoon dezelfde challenge aangaan na het lezen van dit artikel!

Fit worden

Ik wil er een maand flink tegenaan om fitter te worden. Ik heb een slank postuur, maar mijn buikje wordt groter en fit worden is daarnaast ook goed voor je geestelijke veerkracht en rust. Wat je in 30 dagen kunt bereiken is beperkt, ik verwacht geen wonderen. Maar door te sporten en veel gezonder te eten en drinken, moet er een verschil merkbaar zijn. En een maand is lang genoeg om jezelf een nieuwe gewoonte echt eigen te maken.

Aan het eind van de maand schrijf ik een artikel met Challenges als tag. Daarin kun je lezen wat ik van deze ervaring heb geleerd en welke gewoontes ik na deze maand vol blijf houden.

Wat ga ik doen? Ik ga de komende maand:

  1. Lichaamsbeweging: 5 à 7 keer per week sporten, minstens 30 minuten per dag maar gemiddeld meer. Dat kan zijn hardlopen (7,5km), fitnessen, of HIIT workouts. De workout video’s onderaan dit artikel neem ik het leidraad: het einddoel is de 1000 calorie workout van 1,5 uur.
  2. Eetgewoonte: Geen snoep of chips meer en geen extra sauzen toevoegen aan het eten (mayonaise, ketchup, knoflook etc.). Ik wil ‘normaal’ kunnen eten en ik geloof niet in diëten, dus ik ga gezond eten. Veel groente, veel fruit, vaker vis, geen tussendoortjes (of gezonde snacks).
  3. Drinkgewoonte: Geen suikerhoudende drankjes meer, zoveel mogelijk water en thee, een kopje koffie en eventueel sap of melk. Geen bier of sterke dranken meer, een wijntje alleen als ik avond met mijn vader of schoonvader ben.

determined-challenge-accepted-lWilskracht

Challenges als deze komen vooral aan op wilskracht. Ik weet dat het beter is om gezond te eten en te bewegen, niet alleen voor je lichaam maar ook voor je geest. Gezond eten en bewegen is eigenlijk wel het ‘wondermiddel’ tegen stress en futloosheid te noemen, en het helpt je om op andere vlakken ook meer wilskracht en doorzettingsvermogen te hebben.

Het is echt te doen, maar ik ken mezelf dus het wordt echt geen makkie. Het wordt een geweldige uitdaging!

Workouts die je makkelijk thuis kunt doen

Ik ga de video’s uit de serie van FitnessBlender gebruiken. Een selectie:

Week 1: 37min Fat burning cardio workout

Week 1: 37min Belly fat workout

Week 2: 45min HIIT Cardio and Abs Workout

Week 3: 60min HIIT Cardio and Abs Workout

Week 4 (finish): 1000 Calorie Workout

Doe je mee? Dan wens ik je heel veel succes!!


Wil je hierop reageren? Stuur mij een persoonlijk bericht.

 

Deel het met iemand anders: