Challenge #1: Evaluatie

Challenge 1 evaluatie

Van elke challenge die ik aanga beschrijf ik hoe het is gegaan: wat ik heb geleerd en hoe ik het heb ervaren.

Een maand lang heb ik challenge 1 gedaan: in 30 dagen fit. En het is gelukt! Ik heb me aan mijn voornemens gehouden.

Mijn “wilskrachtsspier” is getraind. Ik heb gesport, gezond gegeten en mezelf in moeten houden als ik wilde snoepen. Maar het is gelukt.

Door zulke challenges te doen kun jij ook je doelen bereiken en je wilskracht versterken. Ook op andere gebieden dan gezonder leven. Ben je benieuwd hoe? Lees dan verder! Wat werkt

A) Ik heb me erop gericht dat meer sporten en gezonder eten een ‘manier van leven’ is, een leefstijl. Daarmee voorkom ik ook dat ik na deze 30 dagen stop en weer mijn oude patroon ga volgen. Als je dan in die maand niet zoveel bereikt als je zou willen, is dat niet heel erg. Omdat je op deze manier door blijft gaan, is het een kwestie van tijd. Hou het dus leuk, en zorg dat je iets doet dat je (bij wijze van) de rest van je leven kunt en wilt volhouden.

B) Het helpt om het samen te doen. Ook mijn vriendin wilde een maand flink sporten en gezond eten. We maken elkaar enthousiast en willen de gezamenlijke afspraak niet verbreken. Een vriend gaf me een rubberen polsbandje met de tekst: nothing beats a fit body. Dat maakt het veel leuker om te doen en je staat sterker in je schoenen.

C) Focus op wat kan en mag. Toen we begonnen, keken we heel erg naar de dingen die niet meer mochten: snoep, fastfood, chips, chocolade.. maar we zijn bewust op zoek gegaan naar allemaal lekker eten wat we normaal niet maken. Sindsdien eten we heerlijke en gezonde voedsel. Als je je alleen maar richt op de dingen die je niet mag, worden die in je hoofd nog veel lekkerder dan ze eigenlijk zijn en neemt de verleiding toe.

D) Soms slaat de verleiding toe. Bijvoorbeeld op verjaardagen. Iedereen zit lekker biertjes weg te tikken en handenvol chips naar binnen te werken. In het boek “The Willpower Instinct” vond ik een manier om daarmee om te gaan: surfing the urge. Dat betekent dat je de verleiding heel bewust probeert te ervaren in plaats van direct toe te geven of weg te drukken. Observeer wat je precies voelt en ervaart op het moment dat de verleiding toeslaat. De geur. De structuur in je mond. De smaak. Alles. Je zou denken dat het dan juist moeilijker wordt – maar het zorgt juist dat je een tussenstap maakt, en je rationele zelf en je wilskracht de tijd geeft om in actie te komen en ‘nee’ te zeggen.

Effecten

Door meer te bewegen en gezonder te eten (niet per se minder) ben ik in een maandje 3,5 kilo kwijt. Ik ben actiever/vitaler. Ik merkte dit in de vakantietijd vooral, omdat ik steeds meer klusjes in en om het huis oppakte waar ik normaal geen wilskracht meer voor over heb. Ook tijdens mijn fulltime baan merk ik dat ik sneller herstel van stress. Ik voel me lekkerder in mijn vel. Je lichaam wordt sterker en strakker en je bent trots op het feit dat je het volhoudt.

Ik ben sterker van geest. Het lukt me beter om te relativeren, optimistisch te zijn en rationeel te blijven. Ik ben trots op dat ik deze challenge zo goed oppak. Omdat ik me mentaal sterker voel, kan ik meer aan. Ik kan er dus meer zijn voor mijn vriendin wanneer ze me nodig heeft, rationeler beslissingen nemen en minder piekeren. Door sporten en gezonde voeding komen stoffen vrij in je hersenen die ten goede komen aan je “prefrontale cortex”, het rationele gedeelte van je brein waar ook de wilskracht vandaan komt. Een bij-effect hoeveel lekkerder het eten is, als je met iets meer honger een goede maaltijd eet. Ik proef het veel meer en veel bewuster, in plaats van dat ik gedachteloos handenvol naar binnen stouw.

Reflectie

Ik ben verrast door een paar inzichten tijdens deze maand. Vooral hoe normaal het is (geworden) om je continu maar met vanalles en nogwat vol te proppen. Waar je ook bent, er is altijd wel iets te snoepen. Nu ik heb even geprobeerd heb niet te doen, merk ik pas hoe gedachteloos en vanzelfsprekend het gaat.

Hoe vaak je moet weigeren wat mensen je aanbieden. Alle troep die we in ons lijf stoppen, bijvoorbeeld alleen al door het drinken van cola. De andere kant van de verbazing is hoe lekker het is om zo gezond te eten. Zoveel lekkere voeding waar ik normaal gesproken niet de moeite voor nam. Hoe lekker het is om je fitter te voelen en ook welke invloed dat heeft op je psyche!

En nu?

De vraag bij elke Challenge is natuurlijk: en nu? Wat blijf ik ervan behouden? Ik blijf zeker sporten, ik denk 4x per week, en ik blijf zeker gezonder eten. Eens in de twee weken mag er best een hamburgertje in, maar meer ook niet. Alcohol is niet meer vanzelfsprekend en met name bier drink ik alleen nog bij uitzondering. Ook frisdranken zal ik beperkter drinken. Ik koop zelf geen snoep meer. Chips eet ik heel bewust en heel erg met mate. Het is echt een manier van leven geworden, zonder dat het een strijd tegen mezelf is.

Waar het om gaat is: als ik het kan, kan jij het ook. Jij kunt ervaren hoe het is jezelf te overwinnen en je gewoontes te veranderen. En daarvan echt de effecten te merken. — Wil je hierop reageren? Stuur mij een persoonlijk bericht.

Deel het met iemand anders: