Bepaal je intentie voor de dag

Je intentie voor de dag heeft grote invloed op of het je lukt om met zaken te 'dealen' zoals jij dat wilt.

Je intentie voor de dag heeft grote invloed op of het je lukt om met zaken te ‘dealen’ zoals jij dat wilt.

Ik luister graag naar de korte meditaties van de app Buddhify op mijn telefoon. Bijvoorbeeld als ik naar mijn werk reis ‘s ochtends. Eén daarvan helpt me steeds als ik met tegenzin naar werk ga of bezorgd ben over een ‘moeilijke’ dag vol uitdagingen.

Meestal denderen we gewoon direct de dag in. Soms piekerend, soms gehaast, of in ieder geval zonder erbij stil te staan gaan we aan de gang. En aan het eind van de dag zijn we ‘op’. Of misschien ben ik de enige, maar dat laat ik aan jou om te bepalen.

De ochtend is het perfecte moment om even tot bezinning te komen en een strategie te kiezen om het beste uit je dag te halen. Dat kun je doen, door je intentie te bepalen.

Het is best simpel eigenlijk.

1. Wees eerlijk over waar je bang voor bent

Als je ergens tegenop ziet, doe dan als volgt. Bedenk war nu eigenlijk precies je vrees is voor de dag, of in ieder geval datgene waar je tegenop ziet. Misschien is het dat je veel afspraken hebt, een moeilijk gesprek, teveel taken om af te ronden in te weinig tijd, of juist dat je je nutteloos voelt en denkt dat het geen toegevoegde waarde heeft wat je doet.

Als je gewoon relaxt je dag in gaat, dan hoef je hier natuurlijk niet zo over na te denken en kan je meteen naar stap 2.

2. Hoe wil je met die situatie om gaan?

Bedenk hoe jij je het liefst op wilt stellen in die situatie waar je tegenop ziet. Hoe wil jij zijn vandaag? Wat is je ideale gevoel? Met andere woorden, als je straks daadwerkelijk in die stressvolle situatie zit, wat zou jou dan trots op jezelf maken? Bijvoorbeeld dat je je in alle drukte niet gek laat maken door je taken of door andere mensen, kalm blijft, mindfull blijft, assertief, dat je je sterk opstelt in dat moeilijke gesprek – of juist meer empathisch – of leert hoe ook in het ‘nutteloze’ dat je moet doen, het nut te vinden.

En als je relaxt je dag in gaat, hoe lekker is dat! Geniet daarvan en doe niets om dat te verpesten, wat er ook op je afkomt die dag. Dat is ook een intentie om niet te vergeten, want reken maar dat je omgeving zich soms inspant om jouw goede mood te bederven ;-).

3. Remind jezelf 

De uitdaging is natuurlijk om jezelf dit te herinneren op het moment dat het ertoe doet. Dit is cruciaal en het moeilijkst. Zit je in de situatie waar je tegenop zag, neem dan een moment om tot jezelf te komen, haal een paar keer diep adem en hou je doel voor ogen. Blijf rustig. Dit is het moment. Hou je prioriteit helder voor ogen! Je hebt een afspraak met jezelf gemaakt, die is het belangrijkst nu, het andere kan wachten. Schuif je intentie niet alsnog op voor een volgende keer wanneer het ‘makkelijker’ is want dat moment gaat nooit komen.

4. Reflecteer en leer

Onderweg terug naar huis, of in bed voordat je gaat slapen, is het goed om nog even terug te denken. Misschien is het een paar keer die dag gelukt of ging het maar om één moment – of het is vaker niet gelukt dan wel. Maar kijk naar twee dingen:

  • De momenten waarop je hebt ingegrepen of in had moeten grijpen – leer deze momenten herkennen voor de volgende keer. Niet erg als het niet is gelukt: je hebt ze nu geïdentificeerd dus wordt het de volgende keer makkelijker om je daar bewust van te zijn.
  • Het gevoel dat het geeft dat het je lukte om je intentie vast te houden. Hoe zou het gegaan zijn als je in de ochtend niet je intentie helder had gesteld? Zou het dan anders zijn geweest? Grote kans van wel. Je mag trots op jezelf zijn! Lukte het niet om je intentie vast te houden? Ook goed, let dan evengoed op hoe je je daarbij voelt. Praat jezelf niet de grond in en geen schuldgevoel aan, maar gebruik het om de volgende keer te herinneren hoe je jezelf gaat voelen als je je niet aan je afspraak houdt. Dat helpt om het meer prioriteit te geven, boven alles.

Een volgende dag kun je met dezelfde of een andere intentie gaan werken. Je hebt nu een methode om op dagelijkse basis, met kleine stapjes, te worden wie je eigenlijk bent (of wilt zijn). Dat lijkt mij in ieder geval beter dan ééns in de zoveel tijd jezelf een abstract doel te stellen die na een week vergeten is.

Succes!

Deel het met iemand anders: